1398-03-22 18:59
1265
0
63830
رشد قارچی موسسات آموزشی در گرگان؛

کنکوری‌ها؛ سردرگم آشفته بازارکلاس خصوصی/دخل پرپول موسسات غیرمجاز

با نزدیک شدن به فصل کنکور ۹۸ فعالیت مؤسسات مجاز و غیرمجاز هم در گرگان داغ شده و با توجه به آسیب‌زا بودن فعالیت برخی موسسات، نظارت بر فعالیت آن‌ها باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

به گزارش گلستان ما، نیمه نخست تیرماه هر سال شاهد برگزاری کنکور سراسری در داخل و خارج ایران هستیم و علاوه بر داوطلبان، خانواده‌های بسیاری چشم انتظار قبولی فرزندان خود در این آزمون سرنوشت‌ساز هستند.

برای اینکه این چشم انتظاری با موفقیت به پایان برسد خانواده به هر روشی متوسل می‌شود تا فرزندش این سد را بشکند و وارد دانشگاه شود.

هرچند که امروزه راه ورود به دانشگاه تسهیل شده اما این رقابت در رشته‌های پزشکی همچنان داغ بوده و مهم است که دانش‌آموز بر صندلی کدام دانشگاه می‌نشیند.

به همین منظور خانواده‌ها از چند سال قبل از کنکور حتی در مقطع دبستان و متوسطه اول فرزندانشان را به کلاس کنکور فرستاده تا از قافله موفقیت جا نماند.

صرف‌نظر از اینکه این عمل یک اقدام اشتباه بوده و ممکن است آسیب‌های متعددی برای دانش‌آموز به همراه بیاورد اما در این میان کسانی هستند که فضا را برای درآمدزایی و نقره داغ کردن خانواده‌ها آماده می‌بینند به همین دلیل به نیمه دوم سال تحصیلی که می‌رسیم سیمای شهرها پر می‌شود از بنرهای تبلیغاتی «جمع بندی شیمی در یک روز»، «تضمین ۱۰۰ درصدی قبولی کنکور» «غول فیزیک در گلستان»، «سوپراستار عربی» و غیره که اگر بررسی شود، عدم شایستگی برخی از این مؤسسات و مدرسان محرز خواهد شد. این در شرایطی است که بسیاری از این مؤسسات بدون داشتن تعرفه‌ای مشخص و مجوز مشغول به فعالیت هستند.

اما خانواده‌های از همه جا بی‌خبر که فکر می‌کنند تنها راه موفقیت از طریق کنکور می‌گذرد، مبالغ هنگفتی را صرف کلاس خصوصی فرزند خود می‌کنند تا آینده وی را تضمین کنند.

بازار این کلاس‌ها در گلستان هم مانند دیگر استان‌ها داغ است و داوطلبان و اولیا همه در تکاپو هستند تا از این ماراتن عقب نمانند.

فعالیت مؤسسات غیرمجاز

یکی از مدیران مؤسسات مجاز کلاس‌های کنکور در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: مؤسسات آموزشی بی‌شماری در گرگان بدون داشتن مجوز مشغول فعالیت هستند و کسی با آنها برخورد نمی‌کند.

میثم کاویانی افزود: موازین اخلاقی در بسیاری از این مؤسسات رعایت نمی‌شود و به دلیل نداشتن مجوز، آن‌ها محدودیتی هم ندارند و هر طور که بخواهند کلاس برگزار می‌کنند.

وی با بیان اینکه به دلیل فعالیت این مؤسسات هرساله شاهد تعطیل شدن آموزشگاه‌های مجوزدار هستیم، تصریح کرد: باید جلوی فعالیت این مؤسسات گرفته شود.

کاویانی اضافه کرد: مؤسسات کنکوری غیرمجاز در گرگان مانند قارچ رشد کرده و در مجتمع‌های تجاری، زیرزمین‌ها، خانه‌ها و غیره فعالیت می‌کنند.

کلاهبرداری در قامت مؤسسات آموزشی

وی با بیان این‌که این مؤسسات، مبالغ نجومی و حتی بالاتر از حد معمول می‌گیرند، گفت: گردانندگان و مدرسان آن‌ها دانشجویان کم‌سابقه بوده و بسیاری از کلاس‌ها حتی به پایان دوره هم نمی‌رسد، آن‌ها بعد از اخذ شهریه محل را ترک می‌کنند و والدین شاکی‌ای می‌مانند که چون مؤسسه مجوزی نداشته، نمی‌توانند اقدامی انجام دهند.

تب داغ کلاس‌های کنکور به تصورات نادرست اولیا برمی‌گردد زیرا آن‌ها فکر می‌کنند اگر فرزندان خود را در کلاس‌ها و مؤسسات خصوصی متعدد ثبت نام کنند، شانس یادگیری آن‌ها افزایش می‌یابد ولی داده‌های تجربی کارشناسان نشان می‌دهد که دانش‌آموزی که انگیزه‌های خواندن را در شرایط مدرسه خود به دست نیاورده باشد با کلاس‌های خصوصی و جبرانی این‌چنینی نمی‌توان مشکل تحصیلی وی را حل کرد.

کلاس کنکور در مدارس

یکی از اولویت‌های اصلی آموزش و پرورش گلستان در سال جاری، کنکور است، به همین منظور با مدیرکل آموزش و پرورش استان گلستان گفتگو کردیم، احسان گوهری راد به خبرنگار مهر گفت: کنکور برای ما یک هدف نیست البته این نکته به معنی بی‌توجهی ما به کنکور هم نیست.

گوهری راد با بیان اینکه یکی از شاخص‌های سنجش آموزش و پرورش و کارکرد معلمان یک استان کنکور است، افزود: وقتی در استان به طور میانگین هر خانواده با این اوضاع اقتصادی بیش از ۶ میلیون تومان برای کنکور هزینه می‌کند، هرچند ما به عنوان متولی آموزش و پرورش این امر را قبول نداریم اما مجبوریم آن را یا ساماندهی کرده و یا در مدرسه برگزار کنیم.

برنامه جامع بازمهندسی الگوی رشد را در آموزش و پرورش گلستان طراحی کرده تا به ارتقا رتبه‌های کنکور کمک کند وی تصریح کرد: زمانی که این کلاس در مدرسه برگزار شود اولاً هزینه کمتری از دانش آموز اخذ شده و خانواده هم این اطمینان خاطر را دارد که فرزندنش در محیط امن درس می‌خواند.

گوهری‌راد با بیان اینکه جو کنکور و مبادلات مالی سبب نمی‌شود که رتبه کنکور دانش آموزشی ارتقا یابد، افزود: برخی از استان‌ها یک درصد هزینه کرد گلستان در کنکور هم خرج نمی‌کند اما جایگاه خوبی در کشور دارند بنابراین باید آگاهی خانواده‌ها و مشاوران را بیشتر کرد.

فرهنگ سازی لازم است

وی گفت: چگونه یک درسی که معلم در طول سال تدریس می‌کند را می‌توان در ۶ ساعت جمع بندی کرد؟، اینها تبلیغاتی است که خانواده‌ها به امید رتبه بالا فرزند خود آن را قبول می‌کنند.

گوهری راد بیان کرد: این مشکل فرهنگی در بین مردم و شهر باید شکسته شود زیرا اگر بازار نباشد این فرد نمی‌تواند چنین اجحافی انجام دهد.

همچنین معاونت آموزش متوسطه آموزش و پرورش گلستان در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: معتقدیم دانش‌آموزی که در مقطع متوسطه دوم تحصیل می‌کند براساس اهداف دوره باید برای ورود به مراکز آموزش عالی آماده شود.

ابراهیم حاجیلری ادامه داد: براساس این هدف آموزش و پرورش استان هم تلاش کرد با یک برنامه منسجم و مؤثر شاخص‌های کنکوری خود را بهبود ببخشد زیرا شاخص کنکور با شاخص توسعه یافتگی استان ارتباط دارد.

برنامه‌های آموزش و پرورش گلستان در زمینه کنکور

حاجیلری در خصوص برنامه‌های کنکور ۹۸ اضافه کرد: برنامه جامعی تحت عنوان بازمهندسی الگوی رشد را در چند بخش طراحی کرده و آن را بعد از تصویب به آموزش و پرورش شهرستان‌ها ابلاغ کردیم.

وی گفت: اولین قدم در این طرح «تربیت مدرس کتاب‌های پایه دوازدهم «بود که به دلیل نونگاشت بودن کتب، ۲۰۰ سرگروه هر درس را در قالب مجموعه علمی آموزش دادیم.

حاجیلری افزود: همچنین یک میلیارد تومان کتاب کمک آموزش را رایگان با کمک بنیاد علوی در مناطق محروم توزیع کردیم که با اجرای آزمون‌های پیشرفت تحصیلی همراه بود.

وی اضافه کرد: نشست‌های انگیزشی و مشاوره‌ای برای دانش آموزان گذاشته که در طول سال تحصیلی اتفاق افتاد.

حاجیلری همچنین از توزیع بسته‌های کمک آموزشی با کمک خیران در مناطق سیل زده استان خبرداد و بیان کرد: بهره‌گیری از خیران آموزشی در شهرستان‌ها از جمله گرگان انجام شد که در این طرح با استفاده از معلمان مجرب کلاس‌های خصوصی برای دانش آموزان مناطق محروم و حاشیه شهر برگزار شد.

وی تصریح کرد: اجرای قرائت خانه‌های مطالعاتی (برای دانش آموزان پایه دوازدهم) و پانسیون‌های دانش آموزی از دیگر اقدامات بود که در ایام عید و روزهای تعطیل به دانش آموزان کمک کرد.

استفاده از تجارب مشاوران و مدرسان برجسته کشور

حاجیلری با اشاره به استفاده از تجارب مشاوران برجسته کشور، اضافه کرد: همچنین فرصتی برای استفاده از مدرسان خارج استان برای کلاس‌های فوق برنامه و کنکور ایجاد کردیم و از ظرفیت آنها هم بهره گرفتیم.

وی اظهارکرد: طرح «کنکور مدرسه» از دیگر اقدامات ما بود که با هدف برگزاری آزمون‌های آماده سازی کنکور در مدارس اتفاق افتاد. این طرح دانش آموزان را از کلاس‌های غیرمجاز زیرپله ای به مدارس هدایت کرد.

حاجیلری بیان کرد: نشستی را با معلم تیزهوشان داشتیم و بسته‌های آموزشی را در قالب یک پروژه برای دانش آموزان کنکوری آق قلا و گمیشان تعریف کردیم.

وی همچنین توزیع کتب کمک آموزشی در شهرستان کلاله خبرداد و گفت: بعد از امتحانات نهایی در قالب یک پروژه ۱۰ روزه پانسیون دانش آموزی برگزار می‌کنیم تا بچه‌ها از کلاس‌های رفع اشکال و جمع‌بندی بهره‌مند شوند.

حاجیلری افزود: همچنین در قالب تجربه اندوزی مدیران آموزش و پرورش شهرستان‌ها را به دو استان مازندران و سمنان فرستادیم که با هدف ارتقا شاخص‌های کنکور انجام شد.

وی بیان کرد: در کنکور ۹۶، رتبه کنکور استان ۲۷ بود که در سال ۹۷ به ۲۰ در رشته علوم تجربی، ۲۱ در رتبه علوم انسانی و ۲۲ در علوم ریاضی رسید که به طور میانگین رتبه ۲۱ را کسب کردیم.

حاجیلری با تأکید بر اینکه اقدامات خوبی در استان صورت گرفت، امیدواریم که رتبه ما در کنکور پیش رو رضایت بخش باشد.

با وجود برنامه‌های آماده سازی جامع که توسط آموزش و پرورش در سطح استان انجام شده اما همچنان خانواده‌ها بر شرکت در کلاس‌های خصوصی مجاز و غیرمجاز اصرار دارند و تغییر نگرش آنها همت همگانی را می‌طلبد.

گزارش: اعظم محبی-مهر

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.