1397-05-29 15:32
1150
0
56251
به مناسبت عید سعید قربان؛

سمیعی: بیش از 110 هزار راس بره پرواری در گلستان آماده عرضه است/ اسکندری: 1009 پایگاه جمع‌آوری نذورات قربانی در گلستان تدارک دیده شد

معاون امور دام سازمان جهادکشاورزی استان گلستان گفت: با توجه به برنامه‌ریزی‌هایی که از قبل برای عید سعید قربان درنظر گرفته شده بود بیش از 110 هزار راس بره پرواری در واحدهای پرواربندی گلستان آماده عرضه است.

 به گزارش گلستان ما ؛ روز عید قربان روز پر فضیلتی است و اعمالی که در این روز مستحب است انجام شود نظیر غسل کردن، خواندن نماز عید، خواندن دعای ندبه و قربانی کردن است.

همه مسلمانان در روز عید سعید قربان جشن می‌گیرند و هدف از قربانی کردن در این عید بزرگ یاد خدا و یادآوری همه نعمت‌ها از جمله دام‌های حلال است.

انجام قربانی بر حاجیان حاضر در مکه واجب است؛ اما انجام قربانی در این روز برای همه مسلمانان مستحبّ است، تا آنجا که برخی از علما آن را بر کسانی که توانایی دارند واجب دانسته‌اند و مستحب است بعد از نماز عید، کمی از گوشت آن خورده شود.

عید قربان به عنوان یکی از بزرگترین اعیاد اسلا‌می است که این مراسم در مناطق مختلف کشورمان با مراسم و آیین‌هایی خاص و شکوهی ویژه برگزار می‌شود.

البته برگزار کردن مراسم قربانی در این عید بر همه واجب نیست و تنها بر زائران کعبه در مراسم حج واجب است، اما بسیاری از مسلمانان در سراسر جهان در این روز، گوسفند، گاو یا شتری را قربانی کرده و گوشت آنرا بین همسایگان و مستمندان تقسیم می‌کنند.

حاجیان در این روز پس از به پایان رساندن مناسک حج، حیوانی را ذبح می‌کنند و پس از قربانی آنچه بر آنان در حال احرام، حرام شده‏ بود مانند نگاه کردن در آینه، گرفتن ناخن و شانه زدن مو، حلال می‌شود و با توجه به اینکه حج، یکی از عبادتهای بسیار مهم در اسلام است، توانایی به انجام رساندن آن نیز برای هر مسلمانی بسیار شادی آور است، در نتیجه، روزی که پس از انجام وظایف‏ سنگین حج، به عنوان جایزه الهی و اتمام احرام پیش می‌آید را عید می‌دانند.

در این زمینه گفت و گویی با رحمت‌الله سمیعی معاون امور دام سازمان جهادکشاورزی استان گلستان، محمدحسین مسلمی معاون سلامت دامپزشکی استان گلستان و اسکندر اسکندری قائم مقام کمیته امداد امام خمینی استان گلستان صورت گرفت.

معاون امور دام سازمان جهادکشاورزی استان گلستان گفت: با توجه به برنامه‌ریزی‌هایی که از قبل برای عید سعید قربان درنظر گرفته شده بود بیش از 110 هزار راس بره پرواری در واحدهای پرواربندی گلستان آماده عرضه است.

سمیعی ابراز کرد: نزدیک به 5 هزار راس دام سنگین شامل گوساله و شتر آماده کشتار هستند و عرضه این دام به زودی انجام خواهد شد و تلاش ما بر این بوده است تا بتوانیم دام زنده به میزان لازم برای عید سعید فطر برای شهروندان آماده کنیم.

وی تصریح کرد: دام سبک قریب به 22 هزار تومان است و دام سنگین از 19 هزار الی 20 هزار تومان است مراکز عرضه دام در همه شهرستان‌های گلستان تعیین شده است و به دلیل عرضه دام طی این چند روز احتمال کاهش قیمت دام زنده وجود دارد.

معاون امور دام سازمان جهادکشاورزی استان گلستان افزود: در سه نقطه شهرستان گرگان از جمله میدان بار، مرزنگی‌آباد، میدان الغدیر مرکز توزیع دام زنده برای عید سعید قربان فعال است و شهروندان می‌توانند دام خود را از این مراکز تهیه کنند.

سمیعی با بیان اینکه قریب به 45 اکیپ نظارتی برای کشتار دام در عید سعید قربان در استان گلستان فعال شده است، افزود: شهروندان؛ دام را از مراکزی تهیه کنند که دامپزشکان حضور دارند تا با خیال راحت پروتئین مورد نیاز را با اطمینان کامل مصرف کنند.

معاون سلامت دامپزشکی استان گلستان ابراز کرد: در خصوص دام هماهنگی‌های لازم با دستگاه‌های ذی‌ربط از جمله مرکز بهداشت و شهرداری صورت گرفت و مراکزی را برای عرضه بهتر دام درسطح استان گلستان تعیین کردیم و اکیپ دامپزشکی ما در این مراکز به صورت شبانه‌روزی فعال هستند و به صورت رایگان دام‌ها را نظارت و معاینه می‌کنند و دامپزشکان به سوالات شهروندان پاسخگو هستند.

مسلمی خاطرنشان کرد: با توجه به این عید سعید قربان در ایام گرم سال قرار دارد و در این ایام بیماری‌های مشترک بین انسان و دام شایع است که مهمترین آن بیماری تب کریمه کنگو است و متاسفانه در برخی از استان‌ها این بیماری وجود دارد و تلفات انسانی هم در این زمینه داشتیم به تمامی شهروندان توصیه می‌کنیم که دام خود را از مراکز مجاز عرضه دام که تحت نظارت دامپزشکی است  خریداری کنند.

وی اذعان کرد: شهروندان در صورت مشاهده هرگونه علائم غیرعادی نظیر لاغری شدید، آبریزش از بینی و چشم، کف کردن دهان در دام می‌توانند به دامپزشکان ما که در مراکز مجاز عرضه دام هستند مراجعه کنند و قبل از ذبح کردن معاینه کنند.

معاون سلامت دامپزشکی استان گلستان گفت: در هر شهری چند نقطه برای فروش عرضه دام با همکاری شهرداری‌ها تعیین شده است افرادی که به صورت غیرمجاز دام را برای شهروندان به فروش می‌گذارند قطعا مورد برخورد شهرداری‌ها قرار خواهند گرفت تا دام را به مکان‌های مشخص شده هدایت کنند در غیر اینصورت از طریق مراجع قضایی با آنها برخورد خواهد شد.

مسلمی اذعان کرد: در برخی از شهرستان‌های استان گلستان کشتارگاه‌های سنتی هنوز دایر است و به مناسبت عید سعید قربان ذبح دام زنده در این کشتارگاه‌ها به صورت رایگان است و دامپزشکان بر روی لاشه‌های ذبح شده نیز نظارت خواهند داشت.

وی گفت: شهروندانی که دام خود را در منزل ذبح می‌کنند توصیه می‌کنیم که حدالمقدور از وسایل اولیه بهداشتی بهره‌مند شوند مانند دستکش، عینک استفاده شود و هنگامی که خون بر روی دستان فرد ریخته شد حتما بعد از ذبح به سرعت دستان خودش را شست و شو کند و محلی که در آن ذبح دام صورت می‌گیرد حتما باید پاکیزه باشد و ضایعات کشتار حتما در خاک دفن شود.

معاون سلامت دامپزشکی استان گلستان اذعان کرد: شهروندان به هیچ عنوان گوشت بعد از قربانی را بلافاصله استفاده نکنند و حداقل بعد از هشت ساعت نگهداری در یخچال گوشت را استفاده کنند تب کریمه کنگو بسیار خطرناک است و به هیچ عنوان در دام سالم نیز قابل شناسایی نیست و خوشبختانه تاکنون گزارشی از بیماری تب کریمه کنگو در استان گلستان نداشتیم.

قائم مقام کمیته امداد امام خمینی استان گلستان در استان گلستان 1009 پایگاه جمع‌آوری نذورات قربانی تدارک دیدیم و 19 دفتر کمیته امداد امام خمینی در سراسر استان گلستان فعال است و 40 پایگاه در مراکز نیکوکاری که با کمیته امداد هماهنگی دارند در استان گلستان وجود دارد و در روستاها و شهرهای استان گلستان 950 پایگاه وجود دارد که با کمیته امداد امام خمینی همکاری دارند.

اسکندری ابراز کرد: کمیته امداد امام خمینی کمک‌های مردمی در عید سعید قربان اعم از دام زنده و یا گوشت را برای کمک به نیازمندان از خیرین دریافت می‌کند و بلافاصله در کوتاه‌ترین زمان به دست نیازمندان می‌رساند.

وی تصریح کرد: در سال گذشته کمیته امداد امام خمینی از مجموع کمک‌های مردمی قریب به 5 میلیارد و 600 میلیون تومان دریافت کرد که در کوتاه‌ترین زمان به دست نیازمندان در سطح استان گلستان رساند و در سال جاری پیش‌بینی کردیم که کمک‌های مردمی به 6 میلیارد و 700 میلیون تومان برسد.

==============

گزارش از سمیرا رجبی - فارس

==============

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.