1397-08-22 05:27
393
0
58672
گزارش/

وقتی وقف گره‌‌های اشتغال را باز می‌کند

موقوفه‌ها فرصت کم‌نظیری را برای ایجاد کسب و کارهای اقتصادی ارزان‌قیمت در اختیار کارجویان و سرمایه‌گذاران قرار داده است. شناسایی ۱۲۰ فرصت سرمایه‌گذاری در ۳ ماه گذشته در موقوفه‌های گلستان، نشان از ظرفیت بالای این حوزه برای کمک به امر اشتغال دارد.

به گزارش گلستان ما؛ وقف نه فقط کارکردی مذهبی بلکه نقش‌آفرین در ساماندهی امور اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و حتی بهداشتی جامعه است. منابعی که از طریق وقف برای استفاده عمومی در نظر گرفته می‌شود، یک گام مهم در برقراری عدالت اجتماعی و رفع فقر است. امروز با توجه به نیازهای بی‌شمار جامعه به ویژه در حوزه‌های اقتصادی، وقف با نیت‌های جدید و روزآمد از ضروریات به شمار می‌رود.

وقف‌هایی که بتواند گره‌گشای مسائلی مانند تولید و اشتغال باشد و راه جدیدی را پیش‌روی افرادی که در بن‌بست قرار گرفته‌اند، باز کند. کاری که چند سالی است به عنوان یکی از رویکردهای جدی مجموعه اوقاف در دستور کار قرار گرفته است. استان گلستان هم با با داشتن 5 هزار موقوفه و 64 هزار رقبه شرایط خوبی برای ورود به بحث اشتغال و ایجاد کسب و کارهای خرد و دانش‌بنیان دارد. ایجاد کارگاه‌های کوچک تولیدی در موقوفه‌های فرسوده، ایجاد بزرگترین باغ یکپارچه موقوفه در کشور، استفاده از ظرفیت موقوفه‌ها برای کشت‌های گلخانه‌ای و تولید انرژی پاک گام‌های هرچند کوچک اما لازم و ضروری است.

آنطور که مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان می‌گوید: در 3 ماه گذشته بیش از 120 فرصت سرمایه‌گذاری برای افزایش ارزش موقوفه‌ها و ایجاد اشتغال در استان شناسایی شده است.

موقوفه‌های استان قابلیت خوبی برای نقش‌آفرینی در حوزه‌های گردشگری و کشاورزی استان دارد. بخش قابل توجهی از موقوفه‌های استان از منظر تاریخی و فرهنگی قابل توجه هستند و اراضی کشاورزی هم مستعد ایجاد گلخانه‌ها و مزارع کشت گیاهان دارویی است. این ظرفیت‌ها شناسایی شده است و طرح‌های اجرایی هم خیلی زود تهیه خواهد شد.

اقداماتی که در همین چندماه اخیر توانسته امید زیادی برای جوانان به ویژه فارغ‌التحصیلان بخش کشاورزی در استان ایجاد کند. گواه این مدعا ایجاد بیش از 400 فرصت شغلی با استفاده از ظرفیت موقوفه‌ها است.

حجت‌الاسلام روح‌الله سلیمانی‌فرد می‌گوید: تعهد اشتغال اوقاف تا پایان امسال 100 شغل جدید بود اما تاکنون بیش از 400 شغل با احیاء کارکردهای اقتصادی موقوفه‌ها ایجاد شده است. هرچند با برنامه‌هایی که تهیه شده، تعداد شغل‌های جدید تا پایان امسال به بیش از یکهزار مورد خواهد رسید.

او می‌افزاید: برخی از موقوفه‌های استان دچار فرسودگی شده‌اند و درآمدی هم ندارند اما باید آنها را مرمت کنیم؛ این کار با کمک برخی افراد انجام شده‌ است. کارگاه‌های کوچکی مانند خیاطی، نجاری، فعالیت‌های دانش‌بنیان و غیره در این موقوفه‌ها راه افتاده که اشتغال پایداری را برای جوانان در پی داشته است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان گلستان درباره امکان‌سنجی سرمایه‌گذاری در 120 قطعه زمین موقوفه هم می‌گوید: این زمین‌ها قابلیت کشاورزی دارد و با همکاری معاونت باغبانی جهادکشاورزی استان طرح امکان‌سنجی ویژه کشت گیاهان دارویی و گلخانه‌ای و همچنین ایجاد باغات مثمر در دستور کار قرار گرفته است.

تبدیل 400 خانه دارای عرصه و اعیان وقفی به کارگاه‌های زودبازده، سرمایه‌گذاری 100 میلیارد ریالی در موقوفه‌ها و ایجاد ارزش افزوده از اقداماتی است که مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان به عنوان راهبرد جدید این مجموعه اشاره می‌کند. او معتقد است بسیاری از گره‌های امروز جامعه با ترویج فرهنگ وقف و البته با تکیه بر نیازهای روز باز خواهد شد.

نمونه‌های موفق و متنوعی از بکارگیری ظرفیت‌های اقتصادی وقف در استان گلستان وجود دارد که می‌توان به بزرگترین باغ یکپارچه اشاره کرد که امسال به باردهی رسید.

تا پیش از سال 92 موقوفه میرسعدالله با بنیادعلوی مشترک بود و درآمدزایی هم نداشت. تا اینکه همان سال 364 هکتار از این مجموعه 700 هکتاری برای ایجاد باغ درنظر گرفته شد. اقدامات مربوط به تهیه طرح و فراخوان سرمایه‌گذار هم صورت گرفت و امروز این باغ به عنوان بزرگترین باغ یکپارچه موقوفه کشور به بار نشسته است.

حجت‌الاسلام سیدرضا موسوی، مسئول دفتر نمایندگی اوقاف و امورخیریه در شهرستان‌های رامیان و آزادشهر است. او با اشاره به اشتغال پایدار برای 9 نفر در این باغ موقوفه می‌گوید: 9 کارگر به صورت دائمی و بیش از 200 نفر در زمان برداشت محصول در این باغ فعالیت می‌کنند.

او به شناسایی اراضی مستعد به کشت‌های گلخانه‌ای و گیاهان دارویی اشاره می‌کند و می‌افزاید: برخی از اراضی موقوفه که درآمدزایی چندانی ندارد، در قالب این طرح تغییر کاربری پیدا خواهد کرد تا زمینه اشتغال جوانان را فراهم کند.

موسوی ایجاد دهکده گردشگری در عرصه‌های موقوفه منطقه گُلِ‌رامیان را از دیگر طرح‌های اقتصادی برمی‌شمرد و می‌گوید: 3 هکتار از اراضی موقوفه در این محدوده واقع شده که قابلیت کشاورزی را ندارد. بخش خصوصی هم وارد میدان شده تا این عرصه تبدیل به یک دهکده توریستی، تفریحی و ورزشی شود.

به گفته او عرصه‌‌های موقوفه زیادی وجود دارد که قابلیت واگذاری آن به بخش خصوصی برای ایجاد مشاغل جدید ایجاد شده است. عرصه 10 هکتاری موقوفه در روستای پاقلعه رامیان از جمله این ظرفیت‌ها است و شرکت‌های دانش‌بنیان، فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی می‌توانند از این فرصت استفاده کنند.

موقوفه‌ها فرصت کم‌نظیری را برای ایجاد فعالیت‌ها و کسب و کارهای اقتصادی ارزان‌قیمت در اختیار کارجویان و سرمایه‌گذاران قرار داده است. استفاده از این ظرفیت‌ها علاوه بر احیاء موقوفه‌ها و ایجاد ارزش افزوده، اشتغال و تولید را هم تضمین می‌کند./تسنیم

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.