مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گلستان گفت: به طور متوسط روزانه ۶۷ تماس در سطح گلستان با ۱۲۲ گرفته میشود که بخش عمده آن مربوط به شکستگی است و بر اساس اولویتها این گزارشها رسیدگی میشود.
به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «گلستان ما»؛ صدای شرشر آب، لالاییِ خاطرهانگیزی که این روزها در بسیاری از خانهها به نوایی غریب و کمرنگ بدل شده است.
شیرهای آبی که روزی بیدغدغه میگشودیم، حالا با وسواس و احتیاط لمس میشوند، گویی جواهری گرانبها را در دست گرفتهایم. دشتهای سرسبز، تشنه و ترکخورده، چشم به آسمانی دوختهاند که سخاوتمندیاش رو به افول گذاشته است.
حتی سدها، این نمادهای امید، همچون سد نرماب که انتظار بهرهبرداریاش سالها به درازا کشیده، قصهٔ تلخ کمآبی را روایت میکنند.
گویی سدها نیز در انتظار همتی هستند تا طلسم کمآبی شکسته شود و آنها نیز سهم خود را در سیرابکردن سرزمین ادا کنند. قصهای که اگر چارهای برایش نیندیشیم، فصلهای آیندهمان را به خشکی و حسرت گره خواهد زد.
درحالیکه زنگ خطر کمآبی به صدا درآمده، پرسش اینجاست: آیا تدابیر مسئولان میتواند گره کور چالش آب شرب را بگشاید یا کام مردم همچنان تشنه خواهد ماند؟ این مسئله و چالش مهم در گفتگو با ابوالفضل رحیمی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گلستان تشریح شد.
همانطور که مستحضرید، کمبود آب یکی از چالشهای جدی در سطح جهانی و بهویژه در کشور ماست. به نظر شما، مهمترین عوامل مؤثر در ایجاد این وضعیت چیست و همچنین به وضعیت تلفات آب نیز در استان اشاره کنید؟
رحیمی: ببینید، این یک مسئله چندوجهی است. یک بعد آن مربوط به عوامل طبیعی مثل تغییرات اقلیمی و کاهش بارندگیها است. اما بخش مهمتری به مدیریت منابع آب برمیگردد.
یک نکته بینالمللی این است که شما نمیتوانید کشوری را پیدا کنید که آب را از یک مبدأ تأمین کند و به مقصد برساند، اما در مسیر انتقال تلفات نداشته باشد، این تلفات به دلایل مختلفی اتفاق میافتد؛ ساختار خاک، جنس لولهها، نحوه اجرای لولهگذاری، قدمت لولهها و عوامل مؤثر بسیار زیاد دیگری در این مسئله دخیل هستند. بالاخره این تلفات وجود دارد.
یعنی شما معتقدید که فرسودگی زیرساختها نقش مهمی در هدررفت آب دارد؟
رحیمی: دقیقاً همینطور است، در استانداردهایی که ما طراحیهای مربوط به تجهیزات را انجام میدهیم، این تلفات پیشبینی شدهاند.
اما کاهش، کنترل و بهروزرسانی این استانداردها هم برای خود برنامهها و ضوابطی دارند، بهطورکلی، منابع آبی استان محدود است. تقریباً اگر اشتباه نکنم، ۹ میلیارد مترمکعب بارندگی در استان داریم. این ظرفیتی است که متأسفانه گاهی اوقات در استان به سیلابهای بزرگ و ویرانگر تبدیل میشود.
امیدواریم با بهنتیجهرسیدن اقدامات مؤثری که همکاران ما در وزارت نیرو و سایر دستاندرکاران استان انجام میدهند، بتوانیم هر چه زودتر بخش مؤثری از این ظرفیت را ذخیرهسازی، نگهداری و بهینه مصرف کنیم. بالاخره این ظرفیت در استان وجود دارد، مطالعه شده و شناسایی شده است.
پس شناسایی ظرفیتهای موجود و برنامهریزی برای بهرهبرداری بهینه از آنها از اهمیت بالایی برخوردار است؟
رحیمی: بله، یکی از مؤثرترین کارهایی که ما برای هر اقدامی باید انجام دهیم، مطالعات مبنا، فاز شناخت و بررسی اثرگذاری طرح است.
خوشبختانه این مطالعات برای همین موارد مربوط به آبهای سطحی استان انجام شده است، بعد از آن هم مطالعات جزئیات و اجرا انجام میشود.
این ظرفیت شناسایی شده و اقدامات مربوطه در حال انجام است، سال گذشته اقدامات اولیه برای گرفتن اعتبارات توسط همکاران ما خوشبختانه به نتایج خوبی رسیده است.
در حوزه آب و فاضلاب چه اقداماتی در حال انجام است؟
رحیمی: در حوزه آب و فاضلاب، یکی از مواردی که عرض کردم، جزو آن کارهای پنج ششگانهای است که باید بهصورت مستمر انجام شود، بحث اتفاقات و رفع اتفاقات است.
نمیشود من بهعنوان مدیر دستگاه بیایم و بگویم که مردم مصرف کنند، اما لوله من بشکند و آب هدر برود و مردم این را به چشم ببینند، این ضعف ماست و متأسفانه گاهی اوقات در کار ما هم مشاهده میشود.
دلایل متعددی برای این موضوع وجود دارد از جمله فرسودگی شبکه، میزان کارکنان و اولویتبندی در رسیدگی به این اتفاقات که ممکن است ما به دلایل مختلف ضعفهایی هم داشته باشیم. ما این را میپذیریم و تمام تلاشمان را میکنیم که این ضعفها را پوشش دهیم.
برای کاهش این اتفاقات و بهبود خدمات چه راهکارهایی را در نظر گرفتهاید؟
رحیمی: خوشبختانه کاری که در یک سال گذشته انجام دادهایم، این است که این فرآیند را سامانه محور کردهایم، یعنی از حالت شخصمحور به سمت سامانهای که قابلیت کنترل و ارزیابی داشته باشد هدایت کردیم.
در گذشته، شهرهای ما بهصورت مجزا و با ارتباط تلفنی مستقیم با شهرستانها ارتباط برقرار میکردند، بهعنوانمثال، شهرستان کلاله یک شمارهتلفن داشت و تماسها از آنجا گرفته میشد و از مرکز استان قابلرصد نبود، اما در چهار پنج سال گذشته، ما این ارتباطات را متمرکز کردهایم.
در ستاد حافظه استان گلستان، واحدی داریم به نام «ارتباط با مشتریان» که بخشی از وظایف آن، رسیدگی به همین اتفاقات و حوادث است. ما اصطلاحاً به این واحد میگوییم «CRM» که پشتیبانیکننده تمام این موارد است میگوییم.
ما هفت خدمت را بهصورت دیجیتالی درآوردهایم. اگر الان هم شما با تلفن خودتان با شماره سهرقمی ۱۲۲ تماس بگیرید، تلفن گویای ما به شما اعلام میکند.
ما تقریباً ۱۵ ماه گذشته توانستهایم این سیستم را توسعه دهیم، البته این سیستم از قبل هم وجود داشت، اما شدت توسعه آن در این مدت افزایشیافته است بهطوریکه در حال حاضر میتوانیم آمار سال ۱۴۰۳ را با سال ۱۴۰۲ مقایسه کنیم.
آمار تماسها چگونه بوده است؟
رحیمی: تقریباً متوسط تماسهای ما زیر ۱۰۰ تماس در روز است، این تماسها دستهبندیهای گوناگونی دارند که حتماً آمار دقیق را خدمت شما ارائه خواهیم داد، اما به طور متوسط، ۶۷ تماس در سطح استان داریم که بخش زیادی از این تماسها مربوط به شکستگیها و حوادث است.
بخش کوچکی هم مربوط به پیشنهادها و انتقادات است که من واقعاً انتظار دارم این بخش هم توسعه پیدا کند، پیشنهادها و انتقادات سازنده، راهکار ارائه میکنند.
بالاخره ما وسط میدان عمل هستیم و ضعفهای ما از بیرون بهتر دیده میشود، این ضعفها صرفاً با بازگوکردن، گاهی اوقات با یک پیشنهاد خیلی کوچک، قابلرفع هستند و ما میتوانیم بسیاری از مشکلات خودمان را حل کنیم.
میتوانید یک مثال عینی از این موضوع بزنید؟
رحیمی: بله، بهعنوانمثال، ما نخستین شرکتی هستیم که تیم رفع اتفاقات موتورسوار را برای مناطق صعبالعبور تشکیل دادهایم. خیلی از این تماسهایی که ما داشتیم، مربوط به کوهستانها و مناطقی بود که مردم عزیز به هر دلیلی کوهنوردی میرفتند، دامداری میکردند یا اصلاً برای گشتوگذار به آن مناطق میرفتند و مشاهده میکردند که در یک نقطه شکستگی وجود دارد یا لوله ترکیده است.
این افراد با سامانه ۱۲۲ تماس میگرفتند و اطلاع میدادند و پیشازاین تا ما بخواهیم مکان دقیق را شناسایی کنیم (چون پیام بهصورت کلی ارائه میشود) و به آن دسترسی پیدا کنیم لوازم موردنیاز را تهیه و به محل اعزام کنیم، زمان زیادی صرف میشد. به همین دلیل، ما تصمیم گرفتیم این فرآیند را تسریع کنیم.
البته این تیم خیلی بزرگ نیست، یک تیم کوچک با سه چهار موتورسوار برای شروع کار است، ما این تیم را در قالب تیم آفرود رفع اتفاقات شکل دادیم و مانور هم برگزار کردیم.
ضمن اینکه ما در شرایط بحرانی و در شرایط عادی، در هر شهرستان تیم رفع اتفاقات داریم، فارغ از اینکه ممکن است انتقاداتی به عملکردهای مجموعه ما وارد باشد (که ما با جانودل پذیرا هستیم و از منتقدین تشکر هم میکنیم)، برای زمانهای بحرانی، زمانهایی که سیل، زلزله یا حتی اتفاقات انسانساخت رخ میدهد (مثل همین اتفاق جنگ نابرابر ما با استکبار جهانی که جنگ ۱۲ روزه بود)، ما توانستیم از ظرفیت این تیمها استفاده بسیار خوبی انجام دهیم و خدمات ما مثل روزهای عادی برقرار باشد.
بسیار عالی. از توضیحات جامع شما بسیار سپاسگزارم از اینکه وقت ارزشمند خود را در اختیار ما قرار دادید، صمیمانه تشکر میکنم.
رحیمی: خواهش میکنم. من هم از شما و همه مخاطبان عزیز خداحافظی میکنم.
انتهای خبر/
© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد